زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
 

خان نخیله





خان النُخَیله نام کاروانسرایی تاریخی است که به «خان الرُبع» نیز شناخته می‌شود که در حدود بیست کیلومتری جنوب شرقی کربلا و نزدیک جاده کربلا- نجف در کشور عراق قرار دارد.


۱ - تاریخ ساخت



کاروانسرای خان نخیله، در سال ۱۱۸۷ ه. ق، در دوره سلیمان پاشا، والی عثمانی، ساخته شده است.

۲ - توصیف بنا



بنای کاروانسرای خان نخیله، از آجر و نمای آن، مربع شکل و طول هر ضلع آن، ۸۶ متر است. ورودی اصلی آن، در ضلع شرقی قرار دارد و فضای داخلی آن، دارای گنبد مقرنس‌کاری شده است. کاروانسرا دارای حیاط مرکزی است که ضلع شمالی آن، دارای ۲۶ ایوان و هریک از دیگر اضلاع نیز دارای ۳۵ ایوان است. میان حیاط، یک حلقه چاه آب، به چشم می‌خورد.
[۱] آل‌طعمه، سلمان هادى، المواقع الاثریة والسیاحیة فی کربلاء، صص۱۱۹ - ۱۲۲.


۳ - ویرانی‌ها و بازسازی



متاسفانه در دوره اخیر، آسیب‌های فراوانی به کاروانسرا وارد شده است، در دوره صدام، در زمان جنگ خلیج (۱۴۱۲ ه. ق) و انتفاضه شعبانیه، از آنجا برای انبار اسلحه و مهمات استفاده شد و انفجار بخشی از این مهمات، باعث ویرانی بخش‌هایی از بنا گردید.
در فاصله ۱۴۲۳- ۱۴۲۴ ه. ق- ۲۰۰۲- ۲۰۰۳ م، اداره آثار کربلا، کار بازسازی کاروانسرا را آغاز کرد، اما با حمله آمریکا به عراق و سقوط نظام صدام، بازسازی متوقف شد. در سال ۱۴۲۵ ه. ق- ۲۰۰۴ م، نیروهای نظامی لهستانی در عراق، به عمد، سلاح‌های گرم باقی مانده در کاروانسرا را منفجر کردند که این کار، باعث ویران شدن بخش‌های دیگری از بنا شد.

۴ - پانویس


 
۱. آل‌طعمه، سلمان هادى، المواقع الاثریة والسیاحیة فی کربلاء، صص۱۱۹ - ۱۲۲.


۵ - منبع



زیارتگاه‌های عراق، محمدمهدی فقیه بحرالعلوم، برگرفته از مقاله «قلعه اخیضر»، ج۱، ص۲۷۹.    


رده‌های این صفحه : مکان‌های تاریخی کربلا




آخرین نظرات
کلیه حقوق این تارنما متعلق به فرا دانشنامه ویکی بین است.